2011-09-16

Nu räcker det!

Ni har ju läst om det struliga med tv:n telefoner mm. Tv:n funkar fortfarande inte. Har inte fått 3:an & 5:an. Har pratat med andra i huset o det verkar inte vara någon som har allt som vi ska ha. Min granne hade pratat med värden o de hade visst inget ansvar. Jag pratade ju med Comhem o det var ju bara jag som skulle hitta kanalerna. Och vi hyresgäster får sitta emellan.

Under tiden med allt detta strul gick lampan i hissen sönder. Så vi hade en nattsvart hiss i flera dagar.

I dag skulle jag gå ut kl 14. Men redan i min hall känner jag doften. Brandrök! Öppnar försiktigt dörren och möts av en grå stinkande atmosfär. Går försiktigt ut för att kolla om jag ser brand. Det gör jag inte.

Går in igen och letar reda på SOS.numret. Har ju inte lagt det i mobilen så jag slösade en del tid med katalogen. Det tog bara 5 min så hörde jag brandbilarna. När jag hörde folk i trapepn öppnade jag lite för att visa att jag var här och möttes av brandmän i rökdykutrustning. De sa åt mig att stänga dörren och stanna inne.

Medan jag väntade så funderade jag på vad jag skulle ha med mig om jag var tvungen att snabbt lämna lägenheten. Jag kom på att det var datorn, bilnyckeln,  ICA-banks dosan och ladddaren t mobilen. Och så ryggsäcken och kameran förståss.

Datorn kopplade jag ur och ställde på balkongen för säkerhets skull. Fast det hade jag inte behövt. Efter ca 20 min hörde jg folk i trappen igen. Det var branmän som stängt takluckan så luften var ok i trapphuset igen. Det visade sig vara någon idiot som slängt något glödande i sopnedkastet. Och någon lucka stod på glänt så röken slapp ut i trappen. Så det som brann var soptunnan. Tur var väl att det bara var det.

Sedan tog jag cykeln och gjorde det jag skulle göra. Plåta vid Krämbol och tanka mobilen. Så kommer jag hem igen ock skruvar ihop datorn. Behöver sätta på mig inneglasögonen för att kunna sätta sladdarna rätt. Gissa vad som händer då???  Mina fina glasögon tappar höger skalm. Det är inte bara en skruv lös utan det har brustit. Och nu är ju inte optikern där förrän på måndag. Jag är nog tveksam till att det går att löda ihop det.
tillfällig lösning.

Törs jag berätta om telefonen??

NatureFootstep.com

10 kommentarer:

  1. Ja du, när blir det slut på eländet för dig och dina grannar? Hoppas allt löser sig snart.

    Apropå brand så köpte jag hem en 6 kilos brandsläckare som jag har stående lättillgänglig i hallen, även en brandfilt ligger på golvet bakom den så jag vet var de är. Precis bredvid står min handväska med plånboken i. Det enda jag verkligen skulle behöva leta efter är väl katten!

    Bra att ha släckare och i första hand en brandfilt hemma, både om det brinner hos en själv eller någon annanstans så man snabbt kan släcka om något händer. Filten tar man i första hand då det inte är roligt att sanera efter en pulversläckare, man kan släcka mycket med filten. Något att tänka på kanske? =)

    SvaraRadera
  2. Det låter ju hemskt med brand! Läskigt!

    Blev också förvånad att ni har sopnedkast. Trodde det var borttaget i alla hus, på grund av en flera saker. Bland annat brandfaran!?

    Synd på glasögonen. Har hänt mig också. Om det går att laga beror ju på var det brustit. Är det på på skalmen så kan man nog få en ny. Har det brustit bakom skruven på själva glasögondelen så är det nog kört! Garanti? De är väl inte ett år gamla?

    Verkligen trist med TV:n. Nog borde det vara hyresvärden som kontaktar Comhem och får det åtgärdat. De får väl skicka ut någon som fixar det! Alla betalar ju på hyran för TV. USCH!

    SvaraRadera
  3. Det kan finnas reservskalmar om du har tur, det fick jag en gång! =)

    SvaraRadera
  4. Spännande liv du lever!
    När jag var på brandutbildning på jobbet förra hösten sa de att man ska ha brandsläckaren i sovrummet för det är där man oftast är om man blir överraskad av en brand... Alltså väckt av brandlarmet eller så... Så jag har min brandsläckare i mitt rum vid dörren.
    Brandfilt är kanonbra oxå! Även till bränder i tex stekpannan.

    SvaraRadera
  5. brandsläckare i sovrumemt låter ju inget kul. Men är kanske värt det. En sån där filt låter ju bra.


    Jag ska gå ner på måndag och se om de har några skalmar.

    SvaraRadera
  6. Det verkar vara fredagen den 13:e ständigt hos dig! Hugaligen vilket trassel. Den som har avtalet med ComHem måste väl reda upp den trassliga härva de spunnit. Det är ju sanslöst dåligt. Hoppas allt löser sig snart. Jag vet inte om jag skulle ´palla´ med sån´t strul? Jag trodde att lagen förbjudit sopnedkast!? Jag hade en brand i lägenheten snett under mig för ett antal år sedan. 3 omkom och lägenheten urblåst. Som tur var spred det sig inte mer än det. Det är säkert bra att vara lite förutseende ... utifall att! Törs jag önska en, åtminstone, lite trevlig helg?

    SvaraRadera
  7. Har verkligen inte Synsam någon optiker där på Lördagar? I Söe hade den jag gick till det.

    I Söe hade jag sopnedkast, men det berodde bara på att vissa hus inte har någonstans att ställa det stora sopcontainrarna, så de är undantagna där.

    SvaraRadera
  8. Jag hade lagt mig för att vila på maten då jag hörde första sirenerna, sen hörde jag en om gång till och ytterligare en och alla tycktes upphöra vid rondellen med stenröset. Senart hörde jag upprörda röster utanför min balkong och jag lämnade sängen men såg inget särskilt. Gick till fönstret i stora rummet och fick se insatsstyrkan och gav mig ut och bort mot ditt håll med kameran i näven.
    Det verkar i mitt tycke vara ett medvetet tilltag. Den öppna luckan visar på det. Någon ville skapa panik.

    SvaraRadera
  9. Hej,

    läste ditt inlägg beträffande problematiken med tv-kanalerna och tycker det är tråkigt att ni inte verkar fått klara besked. Kontakta oss gärna via formuläret nedan så kan vi se över ärendet och återkomma till dig;
    http://www.comhem.se/comhem/-/417386/417386/-/index.html

    Med vänlig hälsning
    Magnus Hansson
    Kundservice

    SvaraRadera
  10. vi har väl fortf sopnedkast eftersom tunnorna är i markplan och åtkomliga från utsidan av huset. Men ska folk börja tutta på så är det väl kanske bäst att de flyttar ut. De kan ju bli cykelstall istället för det saknar vi.

    Ska kontakta comhem. tack för länken. :)

    SvaraRadera

Kommentarsfält för NatureFootstep Photography

Comments for NatureFootstep Photography