2011-09-20

Äntligen ....

Comhem
..... börjar allt falla på plats. Nu har jag en hemtelefon igen och något så när hyfsad koll på TV-kanalerna.

Tack vare att Magnus Hansson på Comhems Kundservice hittade mina inlägg nedan så har jag nu fått bättre info om hur saker fungerar. Jag anser fortfarande att systemet analogt vs digitalt är mer än lovligt struligt. Men nu förstår jag hur det funkar.

TV:n har en inbyggd digitalbox och den prioriterar digitalkanalerna. För att få tag på de analoga kanalerna måste man trycka två ggr på en kanal. Då växlar det till analogt men byter samtidigt kanal för de båda systemen lägger inte kanalerna på samma plats. Sedan kan man inte använda sig av programlistorna för kanalval. De hanterar bara digitala nätet. När man väl hittat en analog kanal så är det endast "upp o ner pil" knappen som gäller när man vill byta kanal. Om man inte lärt sig var varje enskild kanal ligger för då kan man knappa.

När jag ändå hade Comhem på trån så bad jag honom framföra mitt klagomål ang personalens envisa reklam för 2 mån gratis digitalt. De, 2 st, borde haft en avstängningsknapp för det gick inte att få tyst på dom. Det gick på min räkning och det blev jag sur över. Det ska inte göras reklam på det sättet. Så, Comhem, gör er reklam via brev, inte i supporten eller kundservice.

Telefonen!
Efter en del om, men o jaså-n har jag nu en hemtelefon via Telia igen.
Jag skulle lägga in ansökan via internet de en av flickorna på kunstjänst tipsat om det. Man skulle få rabatt på abonnemangsavgiften om man gjorde det. Kruxet var bara att den tjänsten tydligen var felaktig för det gick inte att göra.

Så jag ringde upp kundtjänst igen igår em. Fick prata med en trevlig ung dam. Tillsammans redde vi ut problemen  med data program, prisuppgifter o dyl. Till slut fick jag ett telefonnr och till samma rabatt som internet formuläret skulle givit. Och, bäst av allt, efter ett par timmar hade jag telefonen inkopplad.


Tele2
Allt det här med bredbands telefoni blev en dyr läxa, men mest tack vare att min värd bestämde sig för att byta från Tele2 till Comhem. Men också för att Tele2 visade sig vara ett riktigt dåligt företag att vara abonnent hos. Jag fick betala för ett abonnemang som de inte kan leverera bredbandet till. De hade fräckheten att begära att jag ska ha ett annat bredband så jag skulle kunna ha deras telefon. Jag betalade räkningen för ett halvår utan att kunna använda tjänsten. Nu är jag väl av med dom förhoppningsvis.
Jag har skrivit och klagat, men de bryr sig inte.
Vad ni än gör om ni ska byta, gå aldrig till Tele2. De är "fåraktiga" inte "sheep". Det blev ruskigt dyrt med deras telefon.

Visst ja..... en skalm är beställd till glasögonen. :)

NatureFootstep.com

10 kommentarer:

  1. Det var ju inte lite som strulade med allt detta. Skönt att du kan se ljuset i tunneln nu då!

    SvaraRadera
  2. Ja, Comhem är väl inte så mycket bättre. Köra ut både Analogt och Digitalt samtidigt verkar ju överdrivet bökigt, när de inte ens ligger på samma ställe. Jag har ingen Digitalbox alls, för jag tittar bara på de kanaler som Telia erbjuder gratis. Ska du ´printa´ ut alla utläggningar och lämna dem till ett tryckeri, för att binda in dem i bokform? Nåja.
    Jag ´gruvar´ mig alltid om jag ska behöva ringa till en ´kundvänlig´ telefonväxel. Hoppas att du får kläm på allting.

    SvaraRadera
  3. nja, inte printa. Men jag var rätt impadav att killen hittade mig på bloggen. Han visste ju besked också.
    TV:n har en inbyggd box, men jag anvädner den inte. Ska ju bara ha de analoga kanalerna. Och visst är det struligt när de kör allt på en gång. :(

    SvaraRadera
  4. Jag är faktiskt också imponerad av att killen på Comhem hittade din blog! Det är ju så att får man tag man rätt person så får man saker fixade! Synd att det inte fungerar så bra med service på denna typ av företag!

    "Tänk om alla var som jag! Så bra det skulle va!" = Skämt eller?

    (Själv vände jag ju ut och in på mig själv för att fixa och trixa och ordna upp saker åt folk på mitt förra arbete! Lämnade aldrig någon i sticket! Det var uppskattad av alla jag jobbade åt kan jag säga!) Det är ju vara roligare att jobba om man kan få saker att fungera!)

    SvaraRadera
  5. Ja, den där killen är nog lite extraordinär. Klart att man blir ´impad´ av sådant. All heder åt honom!

    SvaraRadera
  6. Jösse vilken historia alltså! Du borde kontakta någon tidning eller Plus eller Ug på SVT! haha

    Kul att en skalm är beställd, tänkte nog att det fanns på lager. Något som gick smidigt i alla fall! ;)

    SvaraRadera
  7. Föresten, hur och i vilket sammanhang hittade den här Magnus dina blogginlägg?

    SvaraRadera
  8. Marie.
    Ett tag efter han skrivit inlägget gjorde jag lite sökningar på skoj med orden Comhem datastrul, Tele2 datastrul och hittade lätt syrrans blog. (= Hennes Etiketter).

    Det verkar som om en del företag har börjat kolla vad folk skriver på nätet..... Det är ju bra. Då kanske det kan bli lite ordning! De kanske har kommit på att det inte är bra med för mycket negativa åsikter! Det sitter ju kvar att läsa i evigheter.....

    SvaraRadera
  9. lil har ju redan svarat så. :)

    Men nu är mina glasögon hela igen. :)

    SvaraRadera
  10. Jag fick för någon vecka sedan en räkning från Tele2 rörande mitt abonnemang för september. Vissa saker betalr man i förväg för att få del av och andra i eftersott beroende på hur man utnyttjat det.
    I det här fallet gällde det bredbandet och bredbandstelefonin.

    Jag ringde upp Tele2:s kundtjänst. Fick ganska snabbt kontakt med en redig kvinna på avdelningen för faktureringar och då berättade jag att jag var beredd att betala för mina samtalskostnader i augusti men inte ett öre för bredbandet efter den1:a september eftersom Tele2 inte längre hade avtal om bredband med min fastighetsägare utan att det övertagits av Com Hem.

    Hon kollade upp detta eftersom dessa förhållanden inte framgick av de uppgifter hon hade. Någon minut senare stod det klart: Jag skulle inte betala för bredbandet! Tele2 skulle antagligen ha större kostnader för att hantera de få kronor av notan som föll på min bredbandstelefoni så även den delen slapp jag. Fakturan i sin helhet behövde jag alltså inte betala.

    Det tyckte jag Tele2 skötte bra!

    Sen undrar jag om det inte är så att vår hyresvärd har förlorat Tele2 och därför tvangs ta in Com Hem. Den gamla fastighetsägaren har ju dansat på en ekonomiskt slak lina i många år och jag antar att det var i samband med att den ny trädde till som Tele2 klev av.

    När jag försökte få fart på min TV med hjälp av Com Hems utlovade utbud fick jag endast in de analoga kanalerna. Det visade sig att Com Hem glömt att aktivera kortet till digitalboxen.

    SvaraRadera

Kommentarsfält för NatureFootstep Photography

Comments for NatureFootstep Photography